wendy-kers-deel-1-257_websize

Kernwaarden. Zowel in het bedrijfsleven als in het ondernemerschap hoor je deze term geregeld. Vaak genoemd in één zin met visie en missie.
Maar wat zijn kernwaarden, hoe vind je ze en waarom zijn ze belangrijk?

De kracht van de kernwaarde

Als je ‘kernwaarden’ op zoekt in de Dikke van Dale, dan zie je dat deze geen eenduidige begrip over de betekenis geeft.

Ongetwijfeld kan je er hele wetenschappelijke theorieën van grote geleerden als Jung en Maslow op loslaten. Maar voor het gemak doen wat nu even niet.

Op basis van mijn ervaring hiermee, door het werken op het hoofdkantoor van een grootbank en het verder uitpluizen van deze term, geef ik je mijn korte omschrijving van het begrip:

Kernwaarden geven waarden weer, die jij belangrijk vindt. Ze geven jou persoonlijk, maar ook je onderneming een bepaalde richting:

  • wie ben jij?
  • waar sta jij voor?
  • welk gedrag vind jij belangrijk?

De antwoorden op deze vragen, vormen jouw bewuste maar ook onbewuste drijfveren, die het waarom van je doen verklaren.

Ze vormen als het ware je – nu komt weer zo’n fijne corporate term – je ethisch kompas.

“Heel fijn, en dan..?”, hoor ik je nu denken. Dan mag jij nu gaan kiezen welke 3 tot 5 waarden jou het beste weergeven.

Kies je kernwaarden

Bij het neerzetten van mijn eigen onderneming ging ik ook op zoek naar die 5 kernwaarden. Een behoorlijk lastige klus vond ik dat.

Als je op internet gaat zoeken, vind je verschillende lijsten met kernwaarden. Neem goed de tijd om te kiezen uit die tientallen waarden, die allemaal op het eerste gezicht best passend lijken.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden. Dit zijn er ‘maar’ 35, er bestaan echt lijsten met honderden kernwaarden. Kies een grote lijst, zodat je echt goed kan filteren.

ambitieuseerlijkheidinitiatiefnuchterheidresultaat
avontuurlijkenthousiastkwaliteitopenheidsamenwerken
betrokkenflexibiliteitloyaliteitoptimismespeelsheid
betrouwbaargezelligheidliefdeontmoetenverbinden
creativiteitgroeimoedigpassievertrouwen
daadkrachthelpenmogeliijkhedenplezierzingeving
diepzinnig integriteitnieuwsgierigheidrespectzekerheid

Schrijf eerst alle aansprekende waarden op een papier.

Vervolgens ga je strepen. Door steeds weer een aantal weg te strepen, kom je tot de kern ????.

Zorg ervoor dat je circa 25 waarden overhoudt.

Schrijf deze allemaal apart op een geeltje. Deze orden je vervolgens op belangrijkheid. Zo kies je jouw top 5.

Zo ben ik uiteindelijk gekomen tot de volgende 5. Kernwaarden die voor mij zakelijk van toepassing zijn, maar ook zeker persoonlijk.

Mijn 5 kernwaarden in alfabetische volgorde:

  1. Betrokken
  2. (Daad)Kracht
  3. Plezier
  4. Verbindend
  5. Vertrouwen

Heel fijn, dan heb je ze voor jezelf geformuleerd en nu?

Nu begint het!

Want met het formuleren van je kernwaarden, heb je ook een basis neergezet. Dit is wie jij bent, wat jou drijft en waar je voor staat met jouw onderneming.

Dit kan je dan vertalen naar je huisstijl, je logo en je teksten. Eigenlijk naar alles, waarmee je naar buiten treedt. Dus ook naar de producten of diensten die je aanbiedt.

Maar vergeet dit vooral ook niet goed te verwoorden in een verhaal. Licht toe, waarom nu net deze woorden jouw onderneming het beste omschrijven. Want ook hier is het belangrijk voor jouw klanten om te lezen, hoe jij waarde geeft aan jouw kernwaarden.

Waardevolle kern

Het mooie aan kernwaarden is, is dat ze herkenning geven aan je onderneming. Als je jouw kernwaarden deelt, dan maak je – bewust en onbewust- verbinding met (potentiële) klanten.

Voer jouw kernwaarden door in jouw unieke en samenhangende verhaal, en klanten zullen zich met jou identificeren. Jouw doelgroep herkent zich in deze waarden.

Kernwaarden vergroten de geloofwaardigheid van jou als persoon, waardoor je vertrouwen wint en zij sneller geneigd zullen zijn klant te worden.

Tegelijkertijd benadruk je nogmaals, waarmee jij je onderscheidt van andere aanbieders. Het geeft jouw onderneming nog een extra persoonlijk vleugje, wat weer heel belangrijk is in het aantrekken van jouw ideale klant. Mensen doen zaken met mensen en niet met statische sites en stockfoto’s.

Wanneer jij uitstraalt wie jij bent en waar je voor staat, dan zal je het vertrouwen van je ideale (potentiële) klanten winnen én behouden.

En dat is de kracht van jouw kernwaarden!