IAMpower-7

Je hebt het vast al vaker gehoord ‘zakelijk bloggen is echt een must voor je bedrijf’.

Ik kan dat alleen maar beamen. Zakelijk bloggen is zeker een belangrijk onderdeel van je marketing strategie.

Waarom zakelijk bloggen veel kan betekenen voor jouw onderneming, leg ik je in deze blog uit door je 7 redenen te geven.

1. Zakelijk bloggen vergroot je expertstatus

Jij hebt ontzettend veel kennis en ervaring in jouw vakgebied. Wanneer je geregeld een deel hiervan laat zien, door erover te schrijven, gaan mensen jou snel zien als dé expert binnen de branche.

Schrijf over je lopende projecten, jouw nieuwe producten of zelfs over de problemen waar je tegenaan loopt. Licht in een blogartikel elke keer één onderdeel uit van jouw bedrijf, jouw product of dienst of van jou als ondernemer.

Zo kunnen jouw lezers daar iets van leren of geïnspireerd raken.

Als jouw lezers eenmaal door hebben, dat jouw blogs waardevol zijn, zullen ze terugkeren naar je website voor een volgende nuttige blog.

Door het geven van interessante informatie en toffe tips, laat je zien dat jij iemand bent, die verstand van zaken heeft. Je reputatie als expert op jouw vakgebied zal worden vergroot.

Je zorgt ervoor dat wanneer mensen op dat gebied hulp of een product nodig hebben, ze gelijk aan jou gaan denken als de expert. Jij wordt zo dé go-to-person om in goed Nederlands te spreken.

2. Zakelijk bloggen zorgt voor vertrouwen

Zoals ik al eerder heb gezegd, is het echt belangrijk om vertrouwen te winnen bij jouw lezers. Deze lezers vormen jouw doelgroep.

Wanneer deze doelgroep zich herkent in jouw blogs en er iets van opsteekt, zien ze jou als expert en bouw je een band op: dat schept vertrouwen.

In je zakelijke blogs geef je antwoord op bepaalde vragen van de lezer of je zoomt in op een pijnpunt dat de lezer heeft. Op deze manier laat je (on)bewust zien dat je jouw publiek hoort.

Wees daarbij ook interactief. Zo toon je dat je zowel betrokken, als professioneel bent. Het vertrouwen zal hierdoor groeien. Door deze interactie, ga jij nog beter jouw klanten begrijpen. Je bent meer in staat om in de huid van je doelgroep te kruipen, wat je kan verwerken in een volgende blog.

3. Blogs vormen de basis van jouw contentstrategie

Een goed geschreven blog kan je perfect gebruiken, of beter gezegd herbruiken, als basis stuk voor het creëren van content.

Je kan verschillende passages uitlichten en plaatsen op je andere social media kanalen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan het kiezen van een mooie stelling of quote uit je stuk. Vervolgens leg je deze voor aan LinkedIn connecties om op te reageren. Of je zoekt een passende foto bij je artikel en verspreid deze met een deel van de tekst uit je blog op Instagram.

Klakkeloos kopiëren en plakken is niet aan te raden. Maar voeg iets extra’s toe als een flitsende foto, een vermakelijke video of een toffe tekening en je hebt prachtige nieuwe content, die weer meer bezoekers naar jouw website leidt.

Met een boeiende blog kan je dus heel goed op meerdere momenten via verschillende kanalen verdere content creëren.

Content Strategie Marketing Zakelijk Bloggen

4. Blogartikelen trekken jouw ideale klant aan

Met het schrijven van je blogs bereik je een specifieke doelgroep. Je spreekt een bepaald publiek aan.

Door de juiste manier van schrijven en door jouw inhoudelijke boodschap voelt jouw ideale klant zich aangesproken. Immers de mensen die jouw artikelen lezen, vinden de onderwerpen waar je over schrijft eveneens interessant.

Als je dit langere tijd op regelmatige basis doet, zullen klanten jou gaan vinden en raken ze vertrouwd met jouw kennis en expertise.

Deze ideale klant wordt enthousiast over dat wat jij te vertellen hebt en hoe jij dit vertelt.

Ze zullen misschien wel gaan reageren omdat ze geraakt of geïnspireerd zijn door jouw woorden.

5. Zakelijk bloggen zorgt voor het verkrijgen van de gunfactor

Door op regelmatige basis kennis en dus waarde te delen, positioneer je niet alleen als expert. Mensen gaan graag op zoek gaan naar beschikbare (en ook zeker gratis) informatie.

Als jij op deze manier geregeld waarde toevoegt, zullen mensen jouw artikelen en dus jou als waarde-gever gaan waarderen. Hierdoor zijn zij sneller geneigd om bij jou iets te kopen. Hoe fijn is dat!?

6. Blogartikelen vergroten jouw vindbaarheid in Google

Met jouw blog geef je antwoord op bepaalde (zoek) vragen, die je doelgroep heeft.

Door het verwerken van relevante woorden en het goed gebruiken van titels en (tussen)kopjes zal je sneller worden gevonden in Google. Daarbij is het wel van belang dat je ook SEO (Search Engine Optimisation) proof schrijft.

Maak daarom gebruik van bepaalde woorden, waarop jij gevonden wil worden in Google. Deze relevante zoekwoorden zullen je helpen bij het hoger scoren in je vindbaarheid.

Wanneer je deze zoekwoorden goed verwerkt in je artikel (overdrijf daarbij niet!), zal jouw website sneller naar boven komen, wanneer mensen gaan zoeken op het internet.

Want hoe zoeken mensen als ze niet precies weten wàt ze zoeken? Juist ja: ze typen losse woorden in de zoekbalk van Google. En dat zijn dus precies de woorden, die jouw vindbaarheid vergroten.

Daarnaast houden zoekmachines zoals Google van een continue stroom van nieuwe content.

Wanneer jij met meerdere pagina’s (artikelen) geregeld zichtbaar bent op het internet, zal Google je ook daarvoor belonen in de vorm van een hogere positie.

7. Zakelijk bloggen vergroot je online zichtbaarheid en naamsbekendheid

Last but not least: je zichtbaarheid en naamsbekendheid worden vergroot. De bovenstaande redenen samen brengen dat teweeg.

Wanneer je in Google goed vindbaar bent, zal dat logischerwijs iets doen met jouw zichtbaarheid.

Google vergroot je zichtbaarheid nu, zodat jij beter te vinden bent op meerdere zoektermen. Hierdoor worden jouw lezers vaker naar je website geleid.

Daarnaast gaan mensen jou meer zien als expert. Het regelmatig geven van waarde en delen van kennis zorgen ervoor dat mensen jou gaan onthouden. Jouw ideale klant zal terugkeren naar je website voor een volgende interessant artikel.

Het vertrouwen in jou wat hiermee gepaard gaat, vergroot de naamsbekendheid: jij bent bij mensen on top op mind.

Tot slot zal je de verschillende algoritmes van de social media platforms positief beïnvloeden door het:

  • delen van jouw artikelen
  • ‘herbruiken’ van jouw blogcontent op je verschillende social media,
  • hebben van interactie

Wanneer je dit doet, kom je dankzij het algoritme ook weer vaker onder de aandacht van jouw doelgroep.

Deze lezers worden bezoekers en deze bezoekers worden leads.

En leads…. Jawel, leads zijn jouw ideale klanten! En dat is waarvoor je het doet toch: het bereiken van je ideale klanten!

Regelmaat en Rust

Dit zijn voor mij de 7 belangrijkste redenen om zakelijk te bloggen, maar geloof me er zijn nog veel meer redenen.

Is het inmiddels ook voor jou duidelijk, dat zakelijk bloggen jou en je onderneming verder gaat helpen?

Ga het gewoon doen!

Begin gewoon met het vertellen aan mensen, waarom jij ervan overtuigd bent dat jouw dienst of product het leven van anderen mooier maakt.

Want wat nu als iemand precies die woorden intypt voor zijn probleem en bij jouw blog uitkomt? Wat nu als deze lezer verder gaat kijken op je website en een klik voelt? Hij gaat je volgen en wordt uiteindelijk klant.

Daarbij wil ik nog wel een belangrijke kanttekening plaatsen: het is wel een lange termijn strategie.

Met het schrijven van af en toe een blog per zoveel weken, zal het aantal bezoekers niet ineens verdrievoudigd zijn. ‘Regelmaat’ is daarbij hét sleutelwoord, wanneer je zakelijk gaat bloggen.

Zakelijk bloggen is het meest effectief als je dit op regelmatige basis doet. Zo hou je mensen betrokken en kan je ook echt die betrouwbare verbinding aan gaan met jouw doelgroep. Plus dat Google het geregeld creëren van nieuwe content ook extra beloont.

Jij wil toch ook meer bezoekers en dus meer omzet?

Wil je nu ook starten met zakelijk bloggen, maar denk je waar haal ik de tijd, energie of inspiratie vandaan?

Of is schrijven niet echt (of echt niet) jouw ding en je hebt geen idee hoe je dat bloggen aan moet pakken?

Laat mij, een enthousiaste en betrokken tekstschrijver, jou dan helpen!

Samen kijken we naar een planning en bepalen we je aanpak en je laat mij maandelijks of (twee)wekelijks jouw blogs schrijven. Neem contact met me op voor de mogelijkheden!

Zo kan jij je volledig richten op je corebusiness en verder groeien, zonder de stress voor het schrijven van een blog.

Jij wil toch ook meer bezoekers naar je website? Meer bezoekers is meer omzet, punt!